welcome to www.kayukelat.blogspot.com

Saturday, March 27, 2010

tahaluf siasahi

tahaluf siasahi telah dimulakan pada zaman fadhil noor lagi menjadi Yang dipertua Agung Pas, zaman ini pas telah menyendari bahawa jika pas berseorangan pas tidak akan mampu menakluk kerajaan persekutuan, ulamak dengan pecah kepala memikirkan bagaimana untuk membentuk pakatan bersama sama bukan islam untuk menghadapi umno dalam pilihanraya umum atau kecil, contoh parti ikhwan muslimin di turki yang diharamkan dalam menyertai pilihanraya, jadi ikhwan telah berpakat dengan parti pekerja untuk menyertainya pilihanraya di turki. contoh pakatan ini telah dijadikan contoh oleh pas waktu itu.

pas mula bekerjasama, akhirnya terbentuk CCC yang mana pas kalah teruk waktu itu, diparlimen pas tinggal satu kerusi parlimen di pengkalan chepa. rakyat malaysia belum boleh menerima parti yang berbilang bangsa seperti ini, tahun 1990 pas bertahaluf lagi dengan semangat 46, pas menang dengan gemilang dikelantan, dibawah tahaluf pas dapat menawan kembali kelantan dengan bertahaluf dengan ku li. walaupun tahaluf dengan semangat 46 pas terpaksa menghadapi serangan dari dalam yang mana mereka tidak bersetuju bertahaluf ini, akhirnya wujudnya islah di kelantan. parti islah wujud dari perasaan tidak setuju dalam bertahaluf. walaupun semangat 46 telah membubarkan dan kembali join umno, ramai ahli 46 tidak berpaling lagi kepada umno, dan pas kelantan dapat mengekalkan kerajaan sampai hari ini.

tahun 1999 pas bertahaluf dengan dap, dap kalah teruk dan menyebab dap keluar dari bertahaluf, 2004 ada peningkatan sedikit kepada dap apabila berhenti bertahaluf dengan pas, rakyat malaysia masih belum mampu menerima parti yang bekerjasama, melayu ditakutkan dengan dap dan cina ditakutkan dengan pas yang dikatakan extream. radikal dan api perkauman ditiupkan oleh umno ke dalam jiwa dan minda rakyat malaysia, setakat 2004 api perkauman masih bernyala dengan kuat. mac 2008 api perkauman mulai reda walaupun umno memakai tiupan sangkakala api perkauman tetap reda. pas menang di kawasan majoriti bukan melayu, dap menang dikawasan orang melayu. inilah yang ditakutkan oleh umno.

sudah lama pas bertahaluf, kenapa taskforce13 bising mengatakan tahaluf ini hanya wujud pada tahun 2008 hasil kertas kerja ust haron din. semua ahli pas yang tahu dan dah lama dalam pas sudah tahu tentang tahaluf ini, kertas kerja yang dimaksudkan oleh ali baganutama tidak menyebut langsung tentang umno secara langsung, jika dibaca dengan perasaan dan mengeluarkan fitnah dalam pas, kertas kerja itu dibaca berkali kali dalam mesyuarat syura ulamak, apa yang ali bocorkan itu hanyalah gurauan yang menjadi fitnah kepada pas, setiap kali pilihanraya akan berlangsung akan ada fitnah dalam laman sesawang baganutama.

ayat tok guru nik aziz kata mu nak bagi pas berpecah adalah tipu sahaja, mana ada orang pas sesama tok guru akan bercakap seperti ali dan puak puak dia, mana ada ulamak hentak meja, tok guru nik aziz tidak akan bercakap seperti ulamak kepala lutut. ada adab dan tertib, bukannya menurut hawa nafsu iblis, nampak sangat ali adalah ahli barbican yang sudah terlampau banyak minum sampai melebihi apa yang sepatutnya di minum. kalau banyak barbican ia akan melebihi dari apa yang dibenarkan akan menjadi mabuk. mabuk fitnah kepada pas, teruskan usaha pas pas musang, tektik ni dah lapuk cari le tektik lain nak buat cerita, kalau nak tektik baru boleh mintak dengan APCo atau pun cia ke baru nampak real. tiada perancangan nampak sangat mabuk barbican.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP