welcome to www.kayukelat.blogspot.com

Thursday, February 11, 2010

selangor duit tak ada - kebajikan rakyat tidak dijaga

KLANG – Selangor yang diperintah pakatan pembangkang didakwa masih tidak mampu memperuntukkan bantuan secukupnya untuk rakyat miskin di negeri sendiri walaupun ia sudah lama berstatus negeri maju.Ini berasaskan kepada nilai bantuan kebajikan kerajaan negeri sebanyak RM6.3 juta yang diagihkan untuk 6,793 orang penduduk miskin di negeri itu atau bersamaan RM930 seorang sepanjang tahun.Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, kerajaan pakatan pembangkang negeri itu sepatutnya mengambil iktibar daripada dana sumbangan Kerajaan Pusat menerusi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) berjumlah RM61.5 juta setahun. Katanya, dana itu yang disumbangkan kepada 27,584 penerima bermakna setiap rakyat miskin di Selangor mendapat lebih RM2,200 seorang." ruj kosmo.online

Kenyataan bengong seorang menteri barisan nasional, berapakah sumber pendatapan kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri, Sumber kerajaan negeri selangor adalah terhad walaupun status negeri maju sekalipun, kerajaan pusat umno boleh melibas, membelasah, dan membaham segala dana termasuk duit royalti kerajaan terengganu dan kelantan. Duit kwsp, duit tabung haji boleh digunakan kalau terdesak sangat. apalah malang malaysia mendapat menteri yang bengong ini, buget kerana negeri tidak sampai 10% dari bujet kerajaan persekutuan yang nyaris-nyaris tidak dapat diluluskan dalam parlimen. nasib menyebelehi lagi kerajaan umno.

Sudahlah menjawat jawatan menteri atas ehsan tok jib, buat kenyataan yang nampak begitu bengong, kerajaan negeri mempunyai pendapatan yang terhad dan sumbernya hanyalah dari hasil tanah galian dan juga bantuan dari kerajaan pusat. berhenti bercakap jika tak faham atau hanya cakap cakap politik. kalau cara ini buat kenyataan, semua orang boleh menjadi menteri, kasihan malaysia dapat menteri yang tidak berakal.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP