welcome to www.kayukelat.blogspot.com

Monday, December 13, 2010

tazkirah jalanan

riuh rendah diterengganu. amanu bercerita yang mb terengganu akan ditukarkan dari abg mat said kepada abg nasir p ramlee . yg membawa berita gembira ini adalah dari golongan amanu penyokong nasir fikri. anak bekas mb terengganu. amanu ni membawa berita yang mat said dimurka sultan kerana ada yang dilakukan oleh mat said menjolok mata sultan. mat said dah dikenali sebagai mat gedebe. tak ada hujah hanya ajak orang gocoh je. kalau dok ajok orang gocoh bagaimana mat said nak menjawab. mat said adalah bekas tcs terengganu yang paling bodoh dan bangang di kemaman dulu. oleh sebab dia seorang yang gedebe jadi dia dipilih sebagai adun di kijal. sebelum jadi adun mat said hebat kalau bercerita hal pompuan dan fail kalau buat kerja pentadbiran di kemaman. oleh sebab amanu terpaksa cari orang gedebe untuk menghadapi pas. maka dianggaplah mat said.

berita separuh masak dan mentah ini telah dicanang dalam blog sejak 2008 lagi. sprm pernah kejar mat said tapi mat said lari laju akhirnya sprm letih dan lelah kejar mat said. mat said lari laju tanpa tinggal bukti penyelewenganya walaupun diasak teruk oleh deris natang. akhirnya mat said sampai juga didepan dan dapat menjadi mb terengganu menggantikan deris natang. semua adun diterengganu dibarisan amanu kebanyakkan akan bertukar ada yg dibuang terus dan digantikan oleh orang lain. amanu bukan mencari ahli amanu untuk diangkat menjadi adun tetapi mencari orang yang boleh mengajak rakyat mengundi beliau. tak kuat amanu tak apa asalkan rakyat masih sudi atas nama calon amanu. diajil calon yg disebut sebut nak menggantikan rosol tanpa wahyu telah ditendang awal awal oleh deris natang. di dun teluk pasu juga amanu akan menggantikan tuk rahin yg begitu fasih berbahasa inggeris. ditukar portfolio oleh mb mat said sebab terlebih effiisien.

aku tak nampak bagaimanakah berita nasir fikri akan dijadikan mb. kat mana dun yang boleh tuk nasir kita menjadi adun. dah hampir 3 penggal bertanding. nasir belum boleh lagi meletakkan nama dia di kawasan dun seberang takir yang pernah diwakili oleh ayahnya. bekas yb lama masih berusaha untuk mendapatkan haknya kembali, skrg razif memerangkap exco kanan sedang dan telah memperkemaskan gerak tari, cara cara korner baring yg tidak menyebabkan terjatuh. apakah nasir akan bertanding di dun teluk pasu atau dun tepoh yang menjanjikan seribu mala petaka buat nasir. di dun teluk pasu nasir tak mempunyai waris yang ramai sebagaimana waris di bukit tunggal. kenapa nasir tak bertanding dibukit tunggal apakah nasir nak diterajang oleh pengikutnya sendiri setelah dia gagal memberikan projek angan angannya. jika nasir betanding di dun bukit tunggal sewaktu 2008 bermakna nasir akan putus nyawa sebab dia akan kalah. dan oleh sebab dia sudah tahu kekalahannya dia lari ke dun seberang takir yang agak panas kerana merebut kawasan selamat dengan adanya dua kem askar dan polis. dari dulu lagi tuk rashid ngah menang dgn undi pos. nasir kalah lagi di dun seberang takir dan akhirnya terpaksa bertanding di peringkat parlimen

setelah menang diparlimen. cerita bodoh dan bangang berterusan. amanu kuala nerus berharap nasir akan dilantik sebagai menteri, banyak blog menulis yang kononnya agung suka dgn nasir. sampai ke waktu ini tak ada satu jawatan menteri yg disandang oleh nasir kecuali menteri angan angan. selepas itu berlaku rombokan kabinet nama nasir kembali gemilang, ura ura akan dilantik menjadi menteri, nasir kecewa lagi. dapat datuk kerana nasir disukai oleh istana negara. riuh rendah negeri terngganu yg nasir akan menjadi mb terengganu yg baru. nasir makin kaya dengan angan angan. pengampu nasir makin kaya dengan hutang. blog yg menulis terus mengwar warkan yang nasir akan diangkat menjadi mb terengganu yang baru meneruskan legasi ayahnya yg menjadi mb. jadi mb terengganu akan bertaraf senator kerana ia boleh dilantik. tak ke bangang kalau mengwar warkan yg mb nasir yg baru akan dilantik tanpa melalui pilihanraya. apakah tanpa jawatan adun nasir fikri akan dilantik menjadi mb terengganu yang baru. dimana nasir akan bertanding siapa yang akan mengosongkan kerusi dikala amanu terengganu dah malas nak berbelanja bg menghadapi prk bagi memberi laluan kepada nasir menjadi menteri besar terengganu. apakah benda macam ni pun blog tak boleh berfikir ke atau hanya mencari sedikit hadiah dari nasir. kasihan nasir terus menjadi menteri dalam angan angan yang panjang tanpa sedar dia sedang memerintah negara mimpi.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP