welcome to www.kayukelat.blogspot.com

Saturday, March 13, 2010

demokrasi di malaysia

demokrasi dimalaysia sebenarnya tidak wujud pun, hanya laungan dari lidah pemimpin umno yang tidak bertulang. apakah malaysia tidak mempunyai demokrasi, adakan pilihanraya umum, membenarkan berlainan pendapat, atau apakah malaysia hanya mengamalkan demokrasi sekerat sekerat sepertimana mereka mengambil ayat ayat alquran yang sesuai dengan mereka dan membuang sekerat sekerat ayat quran yang bercanggah dengan akal pemikiran mereka. apabila ada pilihanraya bermakna malaysia sudah dikira sudah demokrasi. apa makna demokrasi pun mungkin pemimpin umno tidak dapat menghuraikannya. atau hanya sebab demo kasi kawe hantam habis semuonyo.



jika kita memandang demokrasi disebelah negara jiran seperti thailand misalnya, jika berlaku tunjuk perasaan atau rapat umum, pasukan keselamatannya mereka tidak akan memberi amaran supaya membatalkan rapat umum atau tunjuk perasaan bahkan mereka mengadakan kawalan keselamatan bagi penunjuk perasaan. mereka tidak bertindak menghalang penunjuk perasaan dari berarak beramai ramai ke pusat pentadbiran. betapa suburnya demokrasi mereka. rakyat dilayan sama rata tidak kira samada pembangkang atau kerajaan. tidak akan melakukan provokasi kepada penunjuk perasaan. cuma jika ada berlaku apa apa yang keterlaluan barulah polis mereka bertindak.





di malaysia, jika diadakan tunjuk perasaan, polis awal awal lagi akan memberikan amaran untuk menangkap semua penunjuk perasaan, sekatan jalan akan dijalankan seawal mungkin. amat menyusahkan pengguna jalanraya, sikap tidak bertimbang rasa dan berat sebelah polis amat ketara kerana polis hanya dibayar gaji oleh pemerintah bukannya rakyat. rakyat akan berhadapan dengan polis dahulu sebelum berhadapan dengan pihak lain. walaupun penunjuk perasaan malaysia lebih aman tetapi polis tetap tidak dapat menerima budaya ini dibawa masuk ke dalam malaysia. mungkin mereka lebih suka rakyat malaysia berbudi bahasa, lemah lembut dan jadi pondan tua yang hanya menerima apa saja yang mendatang.



pemimpin umno suka rakyat malaysia menjadi bacul, walaupun anak dara atau bini orang dilarikan oleh mat indon tiada tindakan yang dilakukan kerana orang yang melarikan diri sudah balik ke negara asal. apakah jaminan orang yang sama akan menyeberang ke malaysia kembali dan melakukan kembali jenayah disini. sepatutnya polis mengiatkan usaha menghapuskan celaka celaka mat indon yang datang membuat kacau bukannya sibuk dengan parti parti politik yang membuat ceramah dan parti politik melakukan sambutan. mereka warganegara malaysia yang sah bukannya pendatang yang celaka yang melarikan anak dara orang malaysia. kenapa penjenayah dari lombok tidak dikenakan hukuman. pastikan mereka mendapat hukuman bukannya sibuk membuat kertas siasatan kepada parti politik. inilah malaysia pendatang celaka diberi layanan baik warganegara pembangkang dilayan seperti bukan warganegara.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP